Brev:
For lidt mælk - 4 mdr.
14. november 2007
Alder:
4 mdr.
For lidt mælk - 4 mdr.
Kære Helen,
Nu er Paula jo efterhånden ved at være en stor pige, 4½ måned, og faktisk er hun en del større end Lucia i sin tid var i denne alder. Livet som enlig mor går fint med begge piger, og jeg får rigtig meget hjælp fra mine forældre, så der er ingen stress overhovedet. Jeg er dog meget i tvivl, om hvor vidt Paula får mælk nok nu, hvor vi så småt er startet op med skemad.
Vores dag ser nogen lunde sådan ud (men tidsplanen falder dog meget nemt fra hinanden når Paula ind imellem beslutter sig til at tage en laaaang lur i stedet for en kort, eller hvis vi skal noget ude af huset, hvor Paula SLET ikke kan koncentrere sig om at spise ordentligt!):
7.00/7.30 - Står op
8.30/9.00 Lægges ud og sove
10.30/11.00 - Grød + bryst
12.00/13.00 - Middagslur
14.00/15.00 - Bryst/flaske
ca. 17.00 - Ud og sove
ca. 18.00 - Mos + bryst
ca. 20.00 - Bryst/flaske - i seng
ca. 23.00 - Vælling
Nat - Bryst (1-2 gange)
Som du kan se, tilbyder jeg Paula brystet hver gang hun har fået grød og mos. Men da hun efterhånden er blevet god til at spise en masse skemad, er det ikke altid, hun er interesseret i det. Hun drikker vand til skemaden med stor vellyst.
Hun får 1-2 flasker om dagen, og det svinger rigtig meget, hvor meget hun tager af dem. Normen er 80-100 ml, men jeg har både været ude for, at hun tager samtlige 150 ml jeg laver, og at hun tager 20 ml! Det er aldrig helt til at vide. Vællingen sen aften ligger dog næsten fast på de 150 ml, da hun tager den sovende, og derfor ikke lader sig distrahere.
Jeg kan jo af gode grunde ikke vide, hvor meget hun tager af brystet, men jeg kan mærke, at det også svinger meget. Og hvis der på nogen måde sker noget omkring hende, så er holder hun det til et absolut minimum, for hun er ekstremt nysgerrig, og skal følge med i alt, især storesøsters gøren og laden…! Natamningerne bliver heller ikke til det helt store, for hun falder hurtigt i søvn igen, når jeg lægger hende til.
Et løst bud vil være, at hun får 300-400 ml om dagen i form af bryst og flaske. Og det er jeg så lidt bange for ikke er nok. Hvad mener du? Og hvis det ikke er, hvad vil du så foreslå, at jeg gør for at øge indtaget?
Håber du kan hjælpe mig videre med nogle tanker.
Mange hilsner
Mette